Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Tilburg
Begroting 2018
    • Inleiding
    • Financieel Beeld
    • Kerngegevens
    • Structureel begrotingssaldo
    • Sociale stijging
    • Vestigingsklimaat
    • Leefbaarheid
    • Bestuur
  • Bedrijfsvoering
    • Inzicht financiële status en weerbaarheid
    • Grondbeleid
    • Subsidies
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Verbonden partijen
    • 1a. Overzicht begrotingsvoorstellen - herijkingen
    • 1b. Overzicht begrotingsvoorstellen - nieuw beleid
    • 2a. Budgetoverzicht per product
    • 2b. Budgetoverzicht per taakveld
    • 3. Overzicht reserves en voorzieningen
    • 4. Overzicht investeringen
    • 5. Overzicht incidentele lasten en baten
    • 6. Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
    • 7. Overzicht servicenormen
    • 8. Onderzoeken doeltreffendheid/doelmatigheid
    • 9. Overzicht benchmarks
    • 10. Geprognosticeerde balans en EMU-saldo
    • 11. Lijst met afkortingen
  • Raadsbesluit
  • Bestuur
  • Bestuur, samenwerken en netwerken
  • Publieke dienstverlening
  • Diensten aan andere overheden
  • Financiering en algemene dekkingsmiddelen
  • Algemene baten en lasten

Bestuur

Bestuur, samenwerken en netwerken

Versterken van de regionale samenwerking

Doel: Versterken van de regionale samenwerking

Om de economische positie in onze stad, regio en provincie te versterken gaan we als stad saenwerkingsverbanden aan met verschillende partners, op verschillende schalen.

Tilburg is een stad die met durf en lef naar de vraagstukken van haar bewoners, haar bedrijven, haar wijken, haar stad, regio en provincie kijkt. Door te schakelen tussen de diverse schalen van samenwerking en de verbinding te maken met de nationale- en internationale agenda's zijn we er van overtuigd dat we veel ontwikkelkansen benutten, elkaars bestuurs- en uitvoeringskracht vergroten en dus beter onze stedelijke agenda kunnen realiseren.

Waar staan we - Wat gaan we doen

Stand van zaken

Activiteiten

Regio Hart van Brabant
Als gemeente vervullen we bij de positionering van de Regio Hart van Brabant een belangrijke centrumrol. Tilburg is zich scherp bewust van haar functie als centrumgemeente van de regio Hart van Brabant; een krachtige en veerkrachtige regio met voldoende vitaliteit en mentaliteit.

In de meerjarenagenda heeft Hart van Brabant haar ambitie vervat in een compacte missie "Onze regio heeft in 2020 groei gerealiseerd in economie, leefomgeving en maatschappij; in balans met elkaar". Daardoor ontstaat een weerbare samenleving met een excellent vestigings- en verblijfsklimaat voor bedrijven, bezoekers, burgers en studenten. Met digitalisering als hefboom, Social Innovation als onderscheidende werkwijze, en de proeftuin als voorkeursvorm voor projecten.

Regio Hart van Brabant
Doorpakken op regionale samenwerking is in 2018 meer dan ooit nodig. Om kansen te verzilveren die gemeenten individueel niet, of niet zo goed, kunnen pakken. Om uitdagingen het hoofd te bieden op het juiste, meest efficiënte schaalniveau.

In 2018 blijft de Regio werken vanuit de vier uitvoeringsprogramma’s. Per uitvoeringsprogramma zijn projecten en reguliere activiteiten geformuleerd. De programma’s Mens & Samenleving en Leefomgeving & Milieu zijn voornamelijk belegd bij de samenwerkende gemeenten in Regio Hart van Brabant. Voor 'Mens en Samenleving' spelen een aantal ontwikkelingen op de wijze waarop we samenwerken (governance). Deze worden hieronder kort benoemd. De inhoudelijke projecten en activiteiten die binnen de drie programma's worden uitgevoerd in 2018 zijn te vinden in het programmahoofdstukken Sociale Stijging en Vestigingsklimaat en Leefbaarheid.

Midpoint
Op het programma Economie ligt het zwaartepunt bij Midpoint als triple helix organisatie. Partners met uiteenlopende belangen maken zich sterk voor een optimaal en duurzaam vestigingsklimaat voor bedrijven, bezoekers en bewoners. Social Innovation is primair belegd bij Midpoint.
Tilburg is de centrumgemeente van de regio en daarmee ook een belangrijke inhoudelijke en strategische partner van Midpoint. Deze rolopvatting zal de komende jaren manifester worden.
De sporen Modern Industrieel en Logistiek Cluster en Stedelijke Economie uit de Stimuleringsagenda Economie&Arbeidsmarkt van Tilburg vormen grotendeels de grondslag voor de Uitvoeringsprogramma's Smart Industries en Logistiek van Midpoint. De betrokkenheid van de gemeente Tilburg bij deze programma's is dan ook groot. Het realiseren van de projecten binnen de Uitvoeringsprogramma's is daarmee een gezamenlijk belang. Het Digital Supply Chain programma is hier een duidelijk voorbeeld van.

Midpoint
Voor de activiteiten die we in 2018 met Midpoint doen, zie programma Vestigingsklimaat onder 'economie'.

Op basis van de Strategische Meerjarenagenda Hart van Brabant wordt op een nieuwe wijze gewerkt aan samenhangende integrale gebiedsopgaven; in voorbereiding zijn de integrale gebiedsopgaven A58-zone, N261-zone/ Leisureboulevard 3.0 en de gebiedsopgave Loonse en Drunense Duinen en schil. De gebiedsopgaven A58 en N261 zijn ook aangedragen en inmiddels onderwerp van de nieuwe werkwijze van de provincie waarbij het RRO en de GGA samengevoegd worden om de samenhang en integraliteit tussen ruimte en mobiliteit te versterken. Dit leidt tevens tot vermindering van de bestuurlijke drukte en past binnen de gedachte om als één overheid te opereren.

Hart van Brabant; programma Mens en Samenleving

Arbeidsparticipatie
Voor de zomer van 2017 hebben de regionale portefeuillehouders Arbeidsparticipatie ingestemd met een intensivering van de regionale samenwerking. Voor twee specifieke onderwerpen (zie programma Sociale Stijging, product Werk en inkomen) is in de zomer een start gemaakt. Waar opportuun leggen we in dat proces verbindingen met de regionale ontwikkelingen op het terrein van Jeugdzorg en Wmo.

Arbeidsparticipatie
Vervolgstappen en de (voorbereiding van de) daarvoor eventueel benodigde regionale en lokale besluitvorming voor de verregaande regionale samenwerking op het gebied van arbeidsmarktvraagstukken vindt in 2018 plaats. Nadere planning en onderliggende opgaven zijn afhankelijk van het proces dat 2e helft 2017 start.

Maatschappelijke ondersteuning
Voor het organiseren en bieden van maatschappelijke ondersteuning werken we in de regio Hart van Brabant nauw samen. Die samenwerking is op verschillende wijze vormgegeven en geformaliseerd. Zo is Tilburg centrumgemeente voor het Vangnet (vrouwenopvang, maatschappelijke opvang en bemoeizorg) en voor het Beschermd Wonen. Ook kennen we dienstverlenings overeenkomsten voor informatie en back-office processen, werken we nauw samen bij de inkoop van vervoersvoorzieningen  en hebben we afspraken gemaakt over gezamenlijke sturing op begeleiding en dagbesteding. Waar opportuun leggen we verbindingen met de regionale ontwikkelingen op het terrein van Jeugdzorg en Participatiewet.

Maatschappelijke ondersteuning
In het najaar van 2017 of begin 2018 nemen wij besluiten over de (formeel-juridische) regionale samenwerkingsvorm bij het bieden van maatschappelijke ondersteuning, met name gericht op  de organisatie van Begeleiding en t.a.v. de door het rijk voorgenomen opheffing van de centrumgemeente-constructie.

Jeugdhulp
Jeugdhulp organiseren we al sinds de decentralisatie regionaal binnen de regio Hart van Brabant, waarbij een formele bestuurscommissie is aangesteld om regionale sturing en besluitvorming mogelijk te maken.

Jeugdhulp
Gezien de bovenstaande processen (Arbeidsparticipatie en Wmo) en de wens te komen tot een integrale aanpak zal in 2018 bekeken worden of aanpassingen in de governance en bestuurscommissie opportuun zijn. Vooralsnog zijn geen wijzigingen voorzien.

BrabantStad
BrabantStad werkt aan een nieuwe stedeljke agenda. Met als centrale ambitie  'BrabantStad Smart Region'. Zoals nu voorzien zal deze agenda eind 2017 gereed zijn.  In juni is het netwerk bij elkaar geweest op een Brabantstad-dinsdag. Deze dag stond in het teken stond van het verkennen van de thema's die een plek moeten krijgen op de agenda. Er zijn sessies georganiseerd rondom digitale infrastructuur, smart mobility, energie, smart cities, spoorzones, topevenementen sport en cultuur. De BrabantStad-dinsdag in het najaar staat in het teken van het concretiseren van wat er op de agenda komt. In december is een BrabanStad Ontmoet (raden en staten) voorzien waar de stedelijke agenda een belangrijk thema zal zijn.

BrabantStad
Via het bestuurlijke netwerk BrabantStad zetten we ons ook dit jaar weer in op schaalvergroting/massa van een aantal succesvolle projecten en innovaties.
Op welke aandachtgebieden het netwerk zich in het bijzonder zal focussen en op welke manier zij dit zal doen (governance) wordt omschreven in de nieuwe stedelijke agenda. Het ABC (een Aantrekkelijk, Bereikbaar en Concurrerend Brabant) blijft daarbij een belangrijke leidraad.
Het netwerk blijft elkaar dit jaar frequent ontmoeten.
Tot slot blijft het samen lobbyen richting Provincie, Rijk, Europa, een belangrijke pijler van BrabantStad.

Strategie en Lobby

Tilburg Internationale Stad
In 2017 hebben we de eerste contouren geschetst om samen meer werk te maken van het Internationale profiel van Tilburg. We ontwikkelen een sterker en steviger Internationaal profiel passend bij de verdere stappen van de Stad. Daarnaast brengen we meer synergie en efficiency aan tussen alle internationale activiteiten van de Tilburg. Van mondiale bewustwording tot en met de samenwerking met Vlaanderen. Van citymarketing tot Acquisitie.

Tilburg Internationale Stad
In 2018 hebben we een werkwijze en prioritering van de internationale Agenda van Tilburg en de activiteiten die we hier specifiek op gaan ontwikkelen. Deze agenda geeft richting aan onze internationale activiteiten op het gebied van economie, duurzaamheid en mondiaal beleid.

Europese projecten/Subsidies
Wij hebben in 2017 het aantal Europese projecten waaraan de stad en onze partners deelnemen vergroot. Verschillende projecten zijn mede tot stand gekomen met Europese subsidies. Voorbeelden zijn Mindlabs (Spoorzone), Metamorphosis en het Snelfietspad Waalwijk- Tilburg. Ook op het gebied van duurzaamheid en Energie hebben we veel middelen voor Tilburg en de regio toegekend gekregen. In totaal ca.€ 50 miljoen. Los van de financiële middelen halen wij uit deze initiatieven extra kennis en kunde voor de stad en benutten wij deze initiatieven voor de Europese/ internationale exposure van Tilburg.

Europese projecten/Subsidies
In 2018 zullen wij onze deelname aan Europese projecten wederom vergroten door strategisch aan te haken bij Europese partnerschappen die van toegevoegde waarde zijn voor het realiseren van onze inhoudelijke doelstellingen en het binnen halen van Europese subsidies. Naast het initiëren van projecten zullen wij er op toezien dat de uitvoering van Europese projecten binnen de organisatie zich verder zal professionaliseren.

Europese Agenda Stad - Energie Transitie
In 2016 is de Europese Stedelijke Agenda vastgesteld waarvoor thematische partnerschappen worden gevormd. In 2017 zijn wij namens Nederland lid geworden van het partnerschap EnergieTransitie. Het partnership geeft een advies aan de Europese commissie over wat steden nodig hebben vanuit Europa om de doelstellingen te behalen.

Europese Agenda Stad - Energie Transitie
In 2018 zullen wij actief deelnemen partnerschap Energie Transitie. Verder zijn we voor Nederland vertegenwoordiger en dragen zorg voor Nederlandse inbreng en afstemming binnen Nederland.

Europese netwerken
Wij blijven actief in  Europese netwerken zoals EUROCITIES en Polis en werken we samen via BrabantStad in Europa. Verder ondersteunen we het bestuur in hun Europese activiteiten zoals in het Comité van de Regio's.

Europese netwerken
In 2018 zullen wij actief ons netwerk verbreden in de Europese context. We benutten dit om te verkennen of er samenwerkingsverbanden voor Europese projecten uit voortkomen waarmee de subsidiekansen worden verhoogd.

Tilburg in Den Haag
In 2017 hebben we onze lobbykracht in Den Haag versterkt en een kantoor in Den Haag geopend. Op het gebied van beïnvloeding van de Haagse Arena hebben we ingezet  op Ondermijning (regeerakkoord), Sociaal beleid (Agenda Sociaal Tilburg) en Mobiliteit (A58). Verder investeren we in onze Haagse relaties en werken we samen met BrabantStad, G32 en VNG om onze lobby kracht bij te zetten.

Tilburg in Den Haag
In 2018 verstevigen wij onze lobbykracht in Den Haag met een fulltime medewerker en zullen we onze punten meer laten doorklinken in het Haagse. We gaan extra inzetten op Tilburgse bijeenkomsten voor Kamerleden in Den Haag en relevante Kamerleden uitnodigen voor werkbezoeken in Tilburg. Daarnaast houden we de lijnen met de ambtelijke top en bewindslieden kort. We zetten acties in op concrete dossiers zoals jeugdzorg, Alphahulpen, beschermd wonen, mobiliteit (spoor, spoorveiligheid, A58), participatiewet en Jeugdwerkeloosheid.

Tilburg in de Provincie
In het kader van de lobby hebben we ingezet op mobiliteit (A58, Spoor, Fiets), groen en natuur (Groenbod B5) en Mindlabs. Hierdoor hebben we extra middelen op deze terreinen binnengehaald vanuit de provincie. Beleidsmatig is vooral de inzet op de omgevingsvisie van de provincie een belangrijk punt.

Tilburg in de Provincie
In 2018  zetten stevig in op de omgevingsvisie van de provincie, het economisch beleid (MindLabs) en het groen- en mobiliteitsbeleid. Daar waar nodig doen we dit samen met de regio Hart van Brabant en in BrabantStadverband.

Professionalisering Public Affairs
In 2017 hebben we de eerste stappen gezet met het verder professionaliseren van de organisatie op het gebied van Public Affairs. Er is ondermeer "in huis" een cursus opgezet en gaan we onze communicatie uitingen verbeteren.

Professionalisering Public Affairs
We gaan verder met de professionalisering van Public Affairs onder meer op het gebied van communicatie en organisatie. De versterking ziet (in elk geval) op issue- en stakeholdermanagement, het formuleren van strategische kernboodschappen en maken van producties voor concrete lobby-acties (lobby-kaart, bidbooks, beeldmateriaal) en het (laten) uitdragen van onze successen.

Internationale samenwerking - mondiale bewustwording

Doel: Internationale samenwerking - mondiale bewustwording

Mondiale bewustwording en mondiaal burgerschap onder Tilburgers en Tilburgse bedrijven en instellingen bevorderen en de VN-doelen voor duurzame ontwikkeling ondersteunen.

Waar staan we - Wat gaan we doen

Stand van zaken

Activiteiten

'Een wereld te winnen'
In 2017 is conform planning uitvoering gegeven aan het beleidskader 2016-2020  'een wereld te winnen'.
Dit beleidskader werd in 2015 vastgesteld door de gemeenteraad, ingegeven door de wens om beleid en subsidies meer vanuit de inhoud in te vullen: projectmatiger en resultaatgerichter. Met het nieuwe beleid omarmt Tilburg tevens de Sustainable Development Goals (de opvolgers van de VN-Millenniumdoelen). Het beleid is geïnspireerd op de vier dimensies van die doelen: inclusieve sociale ontwikkeling, inclusieve economische ontwikkeling, duurzaam milieu en vrede en veiligheid.

'Een wereld te winnen'
In het najaar van 2017 wordt de  tussenevaluatie van uitgevoerd. Deze is iets naar voren gehaald zodat de resultaten van de evaluatie voor de verkiezingen in maart beschikbaar zijn. Eventuele aanpassingen kunnen dan aan het nieuwe college worden aangeboden.

In 2017 was Tilburg Shelter City voor een mensenrechtenactivist. Daarnaast waren we opnieuw een Fair Trade stad. Tot slot hebben we deelgenomen aan de Global Goals Campagne, waarbij Tilburg op de derde plaats geëindigd is in de landelijke verkiezing van de 'meest inspirerende Global Goals gemeente', georganiseerd door VNG International.

Verder is Tilburg ook in 2018 Shelter City en blijven we Fair Trade stad. De gemeente Tilburg blijft verder werken aan het verbreden van het gebruik van Fair Tradeproducten. Ten slotte blijft de gemeente Tilburg deelnemen aan de Global Goals Campagne van VNG International.

Participerende overheid

Doel: Participerende overheid

Waar staan we - Wat gaan we doen

Stand van zaken

Activiteiten

Programma Participerende Overheid
De beweging gaat door, de extra stimulans in de vorm van een programma wordt afgebouwd.
Bestuur en organisatie zijn al enkele jaren actief bezig om de manier waarop we  als overheid (samen)werken voor de stad Tilburg aan te passen aan wat deze tijd vraagt: een lenige en adaptieve overheid die samen met de stad en partners werkt aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Om deze beweging extra te stimuleren is in 2015 een tijdelijk programma Participerende Overheid gestart. Het programma had bovendien tot doel hiervoor handvatten te ontwikkelen. Dit is gebeurd. Het programma zal vanaf eind 2017 afgebouwd worden. Dat betekent niet dat we 'klaar' zijn. Dagelijks zijn en blijven we bezig met het bepalen welke rol ons als gemeente past per opgave. Vanuit het besef dat we de meeste maatschappelijke opgaven alleen samen met de stad, onze partners en andere overheden kunnen realiseren. Met ruimte voor burgerparticipatie en initiatieven uit de stad. We leren hier nog dagelijks in.

De zelfanalyse die we in het tweede deel van 2017 uitvoeren draagt bij aan dat leren. We voeren deze zelfanalyse uit om ons nog beter voor te bereiden op de complexe maatschappelijke en stedelijke opgaven die op ons af komen, maar ook om goede dienstverlening te bieden aan inwoners en ondernemers.

Programma Participerende Overheid
Het programma zal geleidelijk afgebouwd worden waarbij goed gekeken wordt naar overdracht en beheer dat nodig is om bepaalde onderdelen te continueren, denk aan ontwikkelde trainingen en ambassadeursnetwerk. Ook zal er aandacht zijn voor de communicatie hierover richting afdelingen en medewerkers: wat betekent dit voor hen en hoe borgen we dat er bewust aandacht blijft voor het leren en ontwikkelen op het vlak van de veranderende rol als overheid.

In 2018 gaan we als organisatie aan de slag met de resultaten uit de zelfanalyse.

Initiatieven uit de stad
Het proces voor initiatieven uit de stad ('één proces voor initiatieven') waar vanaf 2016 mee wordt gewerkt, is onlangs geëvalueerd en wordt in het najaar met de Raad besproken.

Initiatieven uit de stad
'Eén proces voor initiatieven' (inclusief Dat Kan Ik Beter) blijft operationeel.

Totaal product

€ 9.707

100,0%

Wat gaat het kosten - financiën

 

(x € 1.000,-)

Rekening 2016

Begroting
2017

Begroting 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

Lasten

8.258

8.607

9.707

8.592

8.580

8.580

Baten

-276

-449

-305

-150

-150

-150

Saldo

7.982

8.158

9.402

8.442

8.430

8.430

Herijkingen
(x € 1.000,-)

Begroting 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

118. Extra dotatie aan voorziening voormalig bestuur

780 N

-

-

-

In 2018 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Huidige wethouders die na de verkiezingen niet meer terugkomen, hebben vervolgens recht op een wachtgelduitkering. Deze kosten dienen in de begroting 2018 te worden voorzien en beslaan de volledige wachtgeldperiode. Bij het opstellen van de jaarrekening 2018 dient immers- conform de BBV - hiertoe een voorziening (voor de resterende verplichting) op de balans te worden opgenomen. De kosten worden geraamd op € 780.000,-.

119. Inwonersbijdrage Hart van Brabant

222 N

222 N

222 N

222 N

De inwonersbijdrage aan Hart van Brabant wordt verhoogd in lijn met het raadsbesluit van 3 juli 2017 over de ontwerpbegroting van Regio Hart van Brabant 2018. Dit betekent voor Tilburg een structureel nadeel van € 222.000,-.

120. Bijdrage BrabantStad

42 N

42 N

42 N

42 N

Bestuurlijk is in BrabantStad-verband afgesproken dat de gemeenten jaarlijks € 65.000,- reserveren. Tot op heden werd niet het hele bedrag gerealiseerd en is het budget bij de Gemeente Tilburg naar beneden bijgesteld. In 2017 is er een nieuwe impuls gegeven aan Brabantstad, waardoor de verwachting is dat in 2018 en verder wel het gehele bedrag nodig is.

121. Beëindigen betalingen derden uit het gemeentefonds

249 N

279 N

279 N

279 N

Dit is een herijking op basis van de meicirculaire. Omdat vanaf 2018 geen sprake meer is van rechtstreekse betalingen uit het gemeentefonds aan derden, worden bestaande reserveringen binnen de begroting van het gemeentefonds met ingang van dat jaar ongedaan gemaakt. De middelen worden toegevoegd aan de algemene uitkering. Het betreft bijvoorbeeld reserveringen voor de VNG, het Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING), het A+O fonds en de Waarderingskamer.

122. Contributie VNG

10 N

10 N

10 N

10 N

De algemene ledenvergadering van de VNG heeft op 14 juni 2017 besloten de contributie voor de VNG met 4,06% te laten stijgen in 2018.

Nieuw beleid
(x € 1.000,-)

Begroting 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

123. Professionalisering communicatie in Public Affairs/Lobby
t.l.v. RGI


200 N
200 V

-

-

-

We maken een inhaalslag in de professionalisering van de communicatieondersteuning die nodig is om met trots en trefzekerheid onze belangen te behartigen en successen te delen.

De versterking ziet (in elk geval) op issue- en stakeholdermanagement, het formuleren van strategische kernboodschappen en maken van producties voor concrete lobby-acties (lobby-kaart, bidbooks, beeldmateriaal) en het (laten) uitdragen van onze successen.

124. Lobbykracht Den Haag
t.l.v. bedrijfsvoeringsbudgetten

100 N
100 V

100 N
100 V

100 N
100 V

100 N
100 V

Wij hebben al meerdere jaren aangegeven dat er steviger ingezet moet worden op lobbykracht in Den Haag. We hebben eerste stappen gezet met het opbouwen en onderhouden van een Haags netwerk. Uit analyse, ook van hoe andere steden dit doen (voorbeeld Eindhoven), blijkt dat het effectiever is om ook fysiek een lobbyist in Den Haag te hebben met kantoor aldaar. Den Haag kent een snel bewegende agendasetting. Dicht  bij het vuur zitten kan het verschil maken.

Vorige Bestuur Volgende Publieke dienstverlening

Zoeken