Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Tilburg
Begroting 2018
    • Inleiding
    • Financieel Beeld
    • Kerngegevens
    • Structureel begrotingssaldo
    • Sociale stijging
    • Vestigingsklimaat
    • Leefbaarheid
    • Bestuur
  • Bedrijfsvoering
    • Inzicht financiële status en weerbaarheid
    • Grondbeleid
    • Subsidies
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Verbonden partijen
    • 1a. Overzicht begrotingsvoorstellen - herijkingen
    • 1b. Overzicht begrotingsvoorstellen - nieuw beleid
    • 2a. Budgetoverzicht per product
    • 2b. Budgetoverzicht per taakveld
    • 3. Overzicht reserves en voorzieningen
    • 4. Overzicht investeringen
    • 5. Overzicht incidentele lasten en baten
    • 6. Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
    • 7. Overzicht servicenormen
    • 8. Onderzoeken doeltreffendheid/doelmatigheid
    • 9. Overzicht benchmarks
    • 10. Geprognosticeerde balans en EMU-saldo
    • 11. Lijst met afkortingen
  • Raadsbesluit
  • Sociale stijging
  • Onderwijs
  • Armoedebestrijding
  • Bevorderen zelfredzaamheid
  • Werk en inkomen
  • Maatschappelijke ondersteuning
  • Jeugdhulp

Sociale stijging

Bevorderen zelfredzaamheid

Sociale basisstructuur: versterken zelf oplossend vermogen van inwoners, buurten en de samenleving

Doel: Sociale basisstructuur: versterken zelf oplossend vermogen van inwoners, buurten en de samenleving

Wat willen we bereiken

Tilburg wil een inclusieve stad zijn; een stad waarin alle inwoners profiteren van de positieve ontwikkelingen op het gebied van vestigingsklimaat en leefbaarheid. Onderwijs, de relatie onderwijs-arbeidsmarkt, maatschappelijke participatie en zorg- en hulpverlening krijgen hierbij een stevige impuls.

Tilburg is een stad waar mensen de ruimte krijgen hun talenten zo maximaal mogelijk in te zetten en te ontplooien; ongeacht leeftijd, handicap, geboortegrond, afstand tot de arbeidsmarkt etc. Indien nodig bieden we hulp en ondersteuning aan inwoners om zo zelfstandig mogelijk in Tilburg te wonen, op te groeien en naar behoefte deel te nemen aan de maatschappij.

Het afgelopen jaar hebben we de inwoners, ondernemers en professionals aangegeven wat zij meest belangrijk vinden en waar wij gezamenlijk het verschil kunnen maken zodat de Tilburgers en hun wijken economisch en sociaal sterker worden. Dit heeft geresulteerd in de Agenda Sociaal 013, waarin 4 opgaven/ambities zijn vastgesteld:

  • Goede Start, bieden aan de kinderen en jongeren in de stad, waarbij het kind en de jongere zelf centraal staan. Waarbij ze gezien, gehoord en gewaardeerd worden in hun dagelijkse leven op school, thuis, op het werk en in hun directe omgeving;
  • Ruimte om te leven betekent een leefomgeving die mensen als prettig en veilig ervaren, die uitnodigt tot sociaal en gezond gedrag;
  • Optimale kansen voor iedereen, betekent dat iedereen gelijke kansen heeft om zijn talenten te ontwikkelen en werk te doen wat er toe doet;
  • In een wereld die mij ziet, betekent dat mensen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen.

 

Indicatoren:

Streefwaarde

2013

2014

2015

2016

Aantal verzoeken om ondersteuning in de Toegang

afname 5%

13.717

21.636*)

Informele zorg en mantelzorg:

monitoring

* Aantal (geregistreerde) mantelzorgers

15%

14,5%

14,5%

* Aantal (geregistreerde) zorgvrijwilligers

400 vrijwilligers voor 576 clilënten

603 zorg-vrijwilligers hebben 605 cliënten ondersteund  

Uitstroom Meedoen en sociale stijging**)

75%

79%

*) In vergelijking met 2015 hebben we over 2016 alle aanvragen bij MO/Loket Z en Schuldhulpverlening geteld. In 2015 zijn enkel aanvragen bij Loket Z-medewerkers die aan een wijkteam waren verbonden, geregistreerd.
**)  Streefwaarde betreft uitstroom van 400 individuele trajecten met minimaal 1 trede gestegen op de zelfredzaamheidsmatrix. 2016 is nulmeting.

Waar staan we - Wat gaan we doen

Stand van zaken

Activiteiten

Agenda Sociaal 013
Het afgelopen jaar hebben inwoners, ondernemers en professionals aangegeven wat zij meest belangrijk vinden en waar wij gezamenlijk het verschil kunnen maken zodat de Tilburgers en hun wijken economisch en sociaal sterker worden. Dit heeft geresulteerd in de Agenda Sociaal 013, waarin 4 opgaven/ambities zijn vastgesteld:

  • Goede Start, bieden aan de kinderen en jongeren in de stad, waarbij het kind en de jongere zelf centraal staan. Waarbij ze gezien, gehoord en gewaardeerd worden in hun dagelijkse leven op school, thuis, op het werk en in hun directe omgeving;
  • Ruimte om te leven betekent een leefomgeving die mensen als prettig en veilig ervaren, die uitnodigt tot sociaal en gezond gedrag;
  • Optimale kansen voor iedereen, betekent dat iedereen gelijke kansen heeft om zijn talenten te ontwikkelen en werk te doen wat er toe doet;
  • In een wereld die mij ziet, betekent dat mensen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen.

Agenda Sociaal 013
De Agenda Sociaal 013 -en de uitwerking hiervan- vraagt om een langjarige aanpak en vraagt tevens van de gemeente haar rol te definiëren op en tijdens de verschillende opgaven. Wij doen dit vanuit een stads- en wijkgerichte aanpak, waarbij het vraagstuk richtinggevend is.

In 2018 betekent dat:

  1. Het afsluiten en mede uitvoering geven aan de Pacten Groenewoud en Noord, waarbij in Groenewoud het accent zal liggen op perspectief bieden versus ondermijning en in Noord de basis van het Pact gelegen is in het manifest opgesteld door de wijkraden.
  2. Goede Start, verbinden van binnen- aan  buitenschools leren.
  3. Activeren van uitkeringsgerechtigden die niet direct perspectief hebben op betaald werk.
  4. Onderzoek door een kleine kwartiermakersgroep hoe de gemeente het geluk van zijn inwoners meer kan bevorderen en hoe geluk meer uitgangspunt kan zijn bij het maken van beleid.

Sociale basis
In 2017 hebben we de uitgangspunten voor de ontwikkeling van de sociale basis 2017-2020 vast met de nota "de wijk aan zet". Bij de sociale basis zetten we in op de verschillende levensfases waaronder een goede start (jeugd) en ouderen.

Sociale basis
In 2018 gaan we met inwoners wijkagenda's opstellen waarin de ontwikkelpunten worden benoemd die de inwoners belangrijk vinden voor de economische en sociale veerkracht in hun wijk.  

Deze wijkagenda's verbinden we met de integrale locatieplannen van scholen en de aanpak van de focus- en aandachtswijken zodat we knelpunten en ambities in wijken vanuit meerdere invalshoeken benaderen. Bijvoorbeeld armoede bij ouders kan niet los gezien worden van de leerprestaties van kinderen op school.

Mantelzorg
In 2017 hebben we onderzocht  hoe de ondersteuning aan mantelzorgers en zorgvrijwilligers  verbeterd kan worden. De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt om het beleid mantelzorg en informele zorg te toetsen en zo mogelijk aan te scherpen.  

Mantelzorg
De ondersteuning van informele zorg en mantelzorgers wordt verbeterd door de beschikbare ondersteuning actiever aan te bieden, de informatievoorziening en bekendheid van de mogelijkheden te verbeteren en -bij overbelasting- de mantelzorgers  te ontzien door meer inzet van professionele ondersteuning.

Toegankelijkheid gebouwen en voorzieningen
In 2017 is het rapport van de Burgertop013 uitgebracht 'Alle 13 goed'. Op basis daarvan zijn in 2017 bijeenkomsten in de stad georganiseerd om informatie op te halen over toegankelijkheid in de stad. Op basis hiervan stellen we dit najaar een plan van aanpak op.

Toegankelijkheid gebouwen en voorzieningen
In 2018 wordt uitvoering gegeven aan het plan van aanpak. We doen dit door de initiatiefgroep inclusieve stad te ondersteunen bij de gesprekken die zij voeren met inwoners over de toegankelijkheid en inclusie in de wijken. Dit resulteert in een verbeterprogramma 2019 waarin beschreven wordt welke openbare gebouwen we gaan verbeteren, op welke manier en de kosten hiervan.

Publieke gezondheid
In 2017 gaven we uitvoering aan het regionale gezondheidsbeleid. Twee belangrijke onderdelen hiervan zijn:

  1. Afname slechte zwangerschapsuitkomsten
  2. JOGG, jongeren op gezond gewicht

De stijgende trend van het percentage kinderen en jongeren van 0 tot 19 jaar met overgewicht en obesitas in Stokhasselt omzetten in een daling.

Publieke gezondheid
In 2018 continueren we de uitvoeringsactiviteiten van de regionale nota gezondheidsbeleid.

Het lange termijndoel van prenatale gezondheidszorg is het verbeteren van de zwangerschapsuitkomsten zowel medisch als sociaal. In 2018 gaan we samen met CZ, het Moeder/Kindcentrum van ETZ en de GGD (Toegang) een pilot starten om de medische en sociale zorg te integreren.

Naast de bestaande JOGG activiteiten starten we in Noord met een experiment samen met jongeren tussen de 12 en 19 jaar. Investeren in gezondheid van kinderen/jongeren vraagt om andere methoden, die niet vóór hen worden bedacht, maar samen met hen ontwikkeld. Bijvoorbeeld het anders inrichten van de openbare ruimte waardoor jongeren uitgedaagd worden om te bewegen, te sporten en
elkaar te ontmoeten.

Emancipatiebeleid
Tilburg zet al jaren in op het emanciperen van kwetsbare doelgroepen zodat zij weerbaarder worden en de tolerantie toeneemt.

Op basis van het programma meedoen en Sociale Stijging vervult Feniks op dit moment de functie van expertisecentrum voor emancipatie, gericht op verbinding, ondersteuning en ondersteuning van kwetsbare vrouwen en begeleidt hen in hun weg naar (vrijwilligers)werk. Bij Feniks worden jaarlijks minimaal 150 vrouwen geactiveerd/ volgen een traject waarvan minimaal 20% uitstroomt naar een werk of leerwerkplek.  

Op basis van werkagenda LHBT ondersteunen we de Roze T met activiteiten op gebied van tolerantie en weerbaarheid vergroten en veiligheid.

Emancipatiebeleid
Volgend jaar stellen we een nieuwe visie op emancipatie en weerbaarheid van kwetsbare inwoners. Hierin doen wij ook uitspraken over onze zienswijze op de taak- en rollen van een kennis- en expertisecentrum. En het mogelijk instellen van een emancipatiebudget.
We doen dit samen met de partners in de stad waaronder Feniks, die hiervoor een eenmalige subsidie ontvangen, en de Roze T.

Vluchtelingen
We hebben eerder een actieplan vluchtelingen opgesteld. Medio 2017 hebben we een aantal nieuwe ontwikkelingen gesignaleerd die om investeringen vragen in 2018. Deze investeringen zijn een aanvulling op de maatregelen van het Actieplan en nodig voor een goede uitvoering en borging van deze maatregelen.

Vluchtelingen
In 2018 continueren we de uitvoering van het Actieplan vluchtelingen, aangevuld met enkele extra maatregelen zoals omgevingsmanagement rondom de panden waar AMV jongeren worden opgevangen of gehuisvest, continuering van de coördinatie op het actieplan na beëindiging van de programmastructuur en cofinanciering voor aanvraag van EU subsidie voor verbetering van de informatie voorziening aan de statushouders binnen het netwerk.
Tevens voeren we een tussenevaluatie uit, waarbij we kijken of de aanpak heeft bijgedragen aan versnelling van de integratie en vergroting van participatie.  

Allocatie van hulp: op tijd, terecht en effectief

Doel: Allocatie van hulp: op tijd, terecht en effectief

Wat willen we bereiken

We willen dat inwoners die een hulpvraag stellen aan de Toegang op een goede manier bejegend worden, hulpvaardig, zo snel als nodig (en altijd binnen de gestelde termijnen) en er op een passende, effectieve wijze onderzocht wordt welke hulp nodig is. Ook willen we via een outreachende werkwijze zorgen dat inwoners die geen hulpvraag stellen maar deze wel hebben in beeld worden gebracht. Zeker wanneer zorgmijding leidt tot overlast of gevaarlijke situaties.
Omdat wij ervan overtuigd zijn dat de meeste passende en adequate antwoorden op hulpvragen gevonden kunnen worden in de sociale basis en/of met inzet van lichte ondersteuning meten we het verwijsgedrag vanuit de Toegang naar professionele en specialistische hulp en dienstverlening.

 

Indicatoren:

Streefwaarde

2013

2014

2015

2016

80% van de ondersteuningsvragen wordt opgelost door geen of lichte ondersteuning

80% - 20%

82,2% -
17,8%

82,7% -
17,3%

Waar staan we - Wat gaan we doen

Stand van zaken

Activiteiten

De Toegang
De Toegang heeft een belangrijke rol in het bevorderen van de zelfredzaamheid van inwoners. Om de sturing op de Toegang te verbeteren hebben we eind 2016 de Toegangspartners opdracht gegeven een privaatrechtelijke overeenkomst te sluiten, waarin zij gezamenlijke resultaat- en budgetverantwoordelijkheid. In 2017 hebben de Toegangspartners hierop een voorstel gedaan voor een nieuw samenwerkingsverband 'de coöperatie Toegang'.

De Toegang
In 2018 richten we de coöperatie Toegang op waarmee we de gezamenlijke resultaat- en budgetverantwoordelijkheid realiseren, evenals een gezamenlijke bedrijfsvoering.
Ook staat verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening vanuit de Toegang hoog op agenda, waarbij we extra aandacht hebben voor:

  • De verbetering van de individuele plannen van aanpak van inwoners waarin beschreven wordt welke resultaten we willen bereiken met de inzet van ondersteuning;
  • De aansluiting tussen hetgeen beschreven wordt in deze plannen en het aanbod van hulp en dienstverlening dat ingekocht en ingezet wordt;
  • Het sturen op de resultaten voor de inwoner die behaald worden met de inzet van hulp en dienstverlening

Eén gezin, één plan, één coördinator

Doel: Eén gezin, één plan, één coördinator

Wat willen we bereiken

We willen dat gezinnen met meervoudige hulpvragen altijd één samenhangend antwoord krijgen. Dit willen we omdat er tussen deze hulpvragen vaak wederzijdse relaties en afhankelijkheden bestaan. Het oplossen van het ene probleem kan niet los gezien worden van het oplossen van een ander probleem. Daarom willen we dat -daar waar nodig- de Toegang altijd rendeert vanuit één integraal (dus alle leefgebieden omvattend) plan van aanpak voor het hele gezin.

 

Indicatoren:

Streefwaarde

2013

2014

2015

2016

Één gezin, één plan, één coördinator

voldoende

-

-

n.b.

voldoende

Deze indicator wordt kwalitatief gemeten; hiervoor sluiten we aan bij het jaarlijks landelijk cliëntervaringsonderzoek. In 2015 heeft er wel een kwalitatief onderzoek plaatsgevonden, maar is er geen conclusie in relatie tot de streefwaarde getrokken.

Om hulp te kunnen bieden hebben we een fors palet aan professionele en specialistische hulp- en dienstverleningsproducten gecontracteerd. Doorgaans is dit gedaan op basis van de Wmo, Jeugdwet of Participatiewet, bij verschillende partijen en met verschillende bekostigingsvormen. Dit kan ertoe leiden dat de uitvoering van het plan van aanpak bij verschillende coördinatoren komt te liggen. We streven ernaar, daar waar opportuun, te komen tot "producten" te contracteren die het gehele plan van aanpak voor het gezin omvatten.

Waar staan we - Wat gaan we doen

Stand van zaken

Activiteiten

Integrale plannen van aanpak
We werken binnen de Toegang met integrale plannen van aanpak voor de inwoner en zijn gezin.

We hebben dit jaar geconstateerd dat deskundigheidsbevordering en methodiekontwikkeling gewenst is om deze werkwijze verder te effectueren

Integrale plannen van aanpak
Volgend jaar worden de toegangsmedewerkers geschoold in het werken met integrale plannen van aanpak, worden werkafspraken ten aanzien van integraliteit voor de inwoner (zijn leefwereld) en de versnippering in de professionele wereld verhelderd en worden het instrumentarium voor de toegangsmedewerkers om tot een plan te komen verbeterd.

Maatwerk
We zijn binnen de Toegang medio 2017 gestart met het maatwerkbudget en maatwerkroute. Met het maatwerkbudget stellen we wijkteams in staat om in individuele gevallen zaken financieel mogelijk te maken. Als een wijkteam constateert dat er zich in een specifiek huishouden onbedoelde en/of ongewenste effecten voordoen of dreigen vanwege bepaalde routines, systemen of andere oorzaken, dan kan hij of zij de gangbare protocollen naast zich
neer leggen. En kan dan de maatwerkroute inzetten.

Maatwerk
In 2018 monitoren we het gebruik van de maatwerkbudget en maatwerkroute en trekken daar waar nodig lering door het aanpassen van werkprocessen, dan wel beleid. Tevens evalueren we met de Toegang of professionals extra getraind moeten worden in het leveren van maatwerk en het werken met de waardendriehoek.

Met de pilot gezinsmanagement en de pilot Arbeidsmatige dagbesteding hebben we al positieve ervaringen opgedaan met het domein overstijgend bekostigen van hulp- en dienstverlening.
Om structurele vervolgstappen te kunnen zetten moeten twee complexe zaken worden georganiseerd:

  • De verschillende domeinen (Wmo-Jeugd-P-wet) moeten een gelijksoortige sturingsvisie gaan hanteren.
  • Dit beeld moet regionaal gelijk vastgesteld worden omdat belangrijke delen van de hulp en dienstverlening regionaal georganiseerd wordt. Begin 2017 hebben we met de regionale nota Leidende Principes en Inrichtingskeuzes hier een belangrijke stap in gezet.
  • Bij de inkooptrajecten houden we in 2018 rekening met de werkwijze van de Toegang en bieden we voldoende ruimte en flexibiliteit om producten/diensten aan te passen als de integrale plannen van inwoners hierom vragen.

Verder verkennen we met de regiogemeenten de mogelijkheden en kansen om meer in 3D samenhang producten en diensten in te kopen.

  • In 2018 wordt Wmo Begeleiding (m.u.v. Waalwijk), Beschermd Wonen en Vangnet, Jeugdhulp gezamenlijk ingekocht.

Verwijsgedrag Toegang: van "zorgen voor" naar "zorgen dat"

Doel: Verwijsgedrag Toegang: van "zorgen voor" naar "zorgen dat"

Wat willen we bereiken

We willen dat inwoners de hulp en ondersteuning krijgen waarmee ze op een passende en adequate manier geholpen worden bij het zo zelfstandig mogelijk wonen (en opgroeien) in Tilburg en naar behoefte mee doen in onze samenleving. De Toegang is hierbij het eerste aanspreekpunt voor ondersteuningsvragen. Omdat wij ervan overtuigd zijn dat de meeste passende en adequate antwoorden op hulpvragen gevonden kunnen worden in de sociale basis en/of met inzet van lichte ondersteuning meten we het verwijsgedrag vanuit de Toegang naar professionele en specialistische hulp en dienstverlening.

Indicatoren:

Streefwaarde

2013

2014

2015

2016

Het aantal verwijzingen vanuit de Toegang naar maatwerkvoorzieningen

Afname 30%
(2018 t.o.v. 2014)

-

-

2.215

3.655

Waar staan we - Wat gaan we doen

Stand van zaken

Activiteiten

Regiesysteem
De ontwikkeling van een nieuw regiesysteem voor aanmelding, verwerking en verwijsgedrag van de toegang is nog niet afgerond.
We hebben mogelijkheden onderzocht voor verdere analyses zoals het monitoren van het aantal, de duur en het resultaat van ondersteunings trajecten.

Regiesysteem
Vanaf 2018 willen we in de Toegang werken met een regiesysteem waarmee een eenduidig werkproces door de verschillende partners wordt geborgd. Dit systeem moet ervoor zorgen dat we een goed beeld krijgen van de behoeften van inwoners, de snelheid waarmee zij geholpen worden en de resultaten van de ondersteuning. Op basis hiervan kunnen wij beter bijsturen indien nodig.

Inkoopbeleid: op verantwoorde wijze middelen besteden

Doel: Inkoopbeleid: op verantwoorde wijze middelen besteden

Wat willen we bereiken

We willen de maatschappelijke middelen op een verantwoorde en transparante wijze worden uitgegeven. Voor dit doel zijn geen indicatoren beschikbaar.

Voor dit doel zijn geen indicatoren beschikbaar.

Waar staan we - Wat gaan we doen

Stand van zaken

Activiteiten

Onderzoek kostenbepalers
In het voorjaar van 2016 hebben we samen met KPMG onderzoek gedaan naar de belangrijke kostenbepalers (drivers) en hoe we deze interpreteren bij het bepalen van kostprijzen voor Wmo, jeugdhulp en de participatiewet. De uitkomsten van dit onderzoek nemen we mee bij aanbestedingen in het vervolg, mits wij zelf de kostprijs bepalen en er geen concurrentie op basis van kostprijs gewenst is. Uitkomsten van dit onderzoek hebben we besproken met de raad.

Onderzoek kostenbepalers
We nemen de inzichten mee in de inkoopprocedures die in 2018 starten.

Totaal product

€ 54.767

100,0%

Wat gaat het kosten - financiën

(x € 1.000,-)

Rekening
2016

Begroting
2017

Begroting
2018

Begroting
2019

Begroting
2020

Begroting
2021

Lasten

49.292

56.006

54.767

52.466

51.826

50.929

Baten

-2.672

-8.475

-5.355

-2.394

-1.740

-740

Saldo

46.620

47.532

49.412

50.072

50.086

50.189

Herijkingen
(x € 1.000,-)

Begroting 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

14. Inwonersbijdrage GGD Hart voor Brabant

121 N

62 N

31 N

81 N

De raming voor de inwonersbijdrage is geactualiseerd op basis van de conceptbegroting 2018 van de GGD Hart voor Brabant en de prognose voor de inwonersaantallen.

15. DU Gezond in de stad

407 N

407 N

407 N

407 N

In de meicirculaire 2017 is bekend gemaakt dat het stimuleringsprogramma Gezond in de Stad wordt voortgezet in de jaren 2018 tot en met 2021.

16. IU WMO

57 N

57 N

57 N

111 N

De integratie uitkering WMO is in de meicirculaire bijgesteld vanwege loon- en prijsbijstellingen 2017, een groei in 2018, de extramuralisering van 2018 en een compensatie op het verlies aan eigen bijdrage in verband met het vervallen van de ouderentoeslag.

17. Rentewijziging Besluit Begroting en Verantwoording

1 V

1 V

1 V

1 V

De regelgeving m.b.t. de toerekening van rente is veranderd. Samen met de keuze om geen rente meer toe te rekenen aan de reserves zorgt dit er voor dat de omslagrente voor Tilburg daalt van 3,5% naar 0%. Hierdoor wordt dit budget naar beneden bijgesteld. Hiertegenover vervalt de rentebaat op het product Financiering en algemene dekkingsmiddelen. Gemeentebreed resulteert dit in een voordeel van € 2,7 miljoen in 2018 oplopend tot structureel € 3,9 miljoen ten gunste van de algemene middelen.

18. Administratieve bijstellingen

0

0

0

0

Naast de begrotingsvoorstellen worden in de begroting ook administratieve correcties verwerkt. De administratieve correcties hebben geen beleidsmatige consequenties en zijn of op product of gemeentebreed budgettair neutraal, maar moeten wel formeel worden vastgesteld om aan het budgetrecht te voldoen.

Nieuw beleid
(x € 1.000,-)

Begroting 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

19. Agenda Sociaal 013
t.l.v. egalisatiereserve 3D

1.000 N
1.000 V

1.000 N
1.000 V

-

-

De agenda Sociaal 013 is de uitwerking van een opgave uit het Coalitieakkoord. Op basis van lokale en landelijke gegevens hebben we een extern bureau een Vitaliteitsfoto van Tilburg laten maken om te bekijken waar de kansen en opgaven van de gemeente Tilburg binnen het sociale domein de komende jaren liggen. Inmiddels zijn we samen met de stad tot 4 grote opgaven (Goede start, Optimale Kansen, Met Ruimte om te leven en In een wereld die mij ziet) gekomen, die nu samen met de partners in de stad verder uitgewerkt worden. Voor verdere uitwerking wordt voorgesteld om in 2018 en 2019 € 1 miljoen beschikbaar te stellen ten laste van de egalisatiereserve 3D.

20. Subsidie Peerke Donders

24 N

24 N

-

-

We stellen voor een jaarlijkse subsidie van € 24.000,- voor 2018 en 2019 aan de Stichting Petrus Donders te verlenen, onder voorwaarde dat de stichting aantoont aan de volgende voorwaarden te voldoen:

  • De visie, doelstellingen en voorgenomen aanpak (en financiële onderbouwing) van stichting Petrus Donders moeten worden aangescherpt en voldoende vertrouwen bieden;
  • De stichting pakt een duidelijke en zichtbare rol op het snijvlak van de thema's cultuur, armoede, tolerante stad en vluchtelingen en er wordt aangegeven aan welke resultaten u hiermee wil realiseren;
  • De financiële toezeggingen door andere partijen dan de gemeente worden nagekomen.

21. Subsidie Ronde Tafelhuis

35 N

35 N

35 N

35 N

De doelstelling van het Ronde Tafelhuis is vanaf aanvang ‘bevorderen van de sociale cohesie’ in Tilburg Noord. Deze doelstelling vormt ook de basis voor de begroting 2018/2019. Centraal in deze begroting staan de activiteiten die altijd zijn gericht op het leggen van verbindingen tussen burgers en groepen van burgers. Het afgelopen jaar stond voor een belangrijk deel in het teken van de vluchtelingenproblematiek en radicalisering. Daarop zullen tevens inspanningen in de komende jaren worden verricht. Het RTH geeft aan dat het niet langer mogelijk en verantwoord is om met een financiering voor 24 uur (12 uur directie, 12 uur programmamaker) het Ronde Tafelhuis met zijn activiteiten draaiende te houden. Een minimale bezetting zou tenminste 1,75 FTE moeten omvatten. Het Ronde Tafelhuis ontvangt een structurele subsidie van € 58.222,-. Met een structurele verhoging van € 35.000,- per jaar kan de minimale bezetting om de activiteiten draaiende te houden worden gerealiseerd.

22. Wijk aan zet
t.l.v. egalisatiereserve 3D

220 N
220 V

-

-

-

Een van de ontwikkellijnen van de transformatieagenda is de versterking van de Sociale Basis. Op 3 juli 2017 heeft de Raad de visienota 'Wijk aan Zet' over de doorontwikkeling van de sociale basis vastgesteld. Ten behoeve van de versterking van de sociale basis bestemmen we in 2018 € 220.000,- vanuit de egalisatiereserve 3D. Dit bedrag is bedoeld voor initiatieven en regie in wijken. We nemen in 2017 en 2018 de tijd om samen met de stad deze doorontwikkeling te maken. Eventuele gevolgen voor 2019 en verder nemen we op in de begroting van 2019.

23. Vluchtelingen
t.l.v. reserve Vluchtelingen

312 N
312 V

-

-

-

Er zijn aanvullende maatregelen nodig, die vragen om extra investeringen in 2018. Deze maatregelen  betreffen tijdelijke formatie voor voortzetting van de coördinatie van het Actieplan na beëindiging van de programmastructuur en cofinanciering voor een Europese subsidieaanvraag. Ook voor de doorontwikkeling van een aantal maatregelen (duale trajecten, vluchtelingenjongeren, deskundigheidsbevordering en informatievoorziening instellingen en vrijwilligers) zijn extra investeringen nodig. Daarnaast er zijn vanwege de hoge instroom van statushouders in Tilburg in de periode 2015 - 2017 bij het klantregieteam statushouders extra kosten voor tolkeninzet. Tot slot gaan we meer initiatieven vanuit de doelgroep zelf faciliteren.
Dekking van de benodigde investeringen vindt plaats uit een verschuiving binnen het bestedingsplan van de reserve Vluchtelingen. Binnen deze reserve ontstaat een aanbestedingsvoordeel van € 312.000,- op het onderdeel participatieverklaring dat volledig zal worden ingezet voor deze nieuwe investeringen.

24. Veteranen
t.l.v. bestaande budgetten

40 N
40 V

40 N
40 V

40 N
40 V

40 N
40 V

Op basis van een raadsmotie (juli 2016) om de wenselijkheid en haalbaarheid te onderzoeken voor een inloopvoorziening voor veteranen (een inloopplek waar veteranen hun ervaringen kunnen

delen en verwerken) zijn wij met de Stichting Veteranen Hart van Brabant in gesprek over een eigen locatie voor een dergelijke voorziening.
Voor de financiering hiervan stellen wij voor om de komende vijf jaar een bedrag van € 40.000,- ter beschikking te stellen voor de dekking van de huurlasten, waarbij de Stichting zelf de exploitatielasten bekostigt. Wij dekken deze lasten binnen bestaande budgetten.

25. Emancipatiebeleid

40 N

-

-

-

Wij zijn bezig een visie op emancipatie te ontwikkelen en willen in die context uitspraken gaan doen over een kennis- en expertisecentrum. We willen dit klaar hebben voor de nieuwe raad zodat die een besluit kan nemen over de toekomst. We doen dit samen met de partners in de stad, waaronder Feniks. Door het dreigende wegvallen van rijkssubsidie, komt Feniks in 2018 in financiële problemen. We willen dit niet laten gebeuren gedurende dit gezamenlijke proces. Daarom stellen we voor een eenmalige subsidie van € 40.000,- te verlenen.

Wat weten we nog meer

Kengetallen

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Raming
2017

Raming
2018

Aanvragen Wmo (exclusief 3D)

4.424

4.143

3.130

3.300

Vorige Armoedebestrijding Volgende Werk en inkomen

Zoeken