Ga naar de inhoud van deze pagina.
Logo van Gemeente Tilburg
Begroting 2018
    • Inleiding
    • Financieel Beeld
    • Kerngegevens
    • Structureel begrotingssaldo
    • Sociale stijging
    • Vestigingsklimaat
    • Leefbaarheid
    • Bestuur
  • Bedrijfsvoering
    • Inzicht financiële status en weerbaarheid
    • Grondbeleid
    • Subsidies
    • Algemene dekkingsmiddelen
    • Lokale heffingen
    • Weerstandsvermogen en risicobeheersing
    • Onderhoud kapitaalgoederen
    • Financiering
    • Verbonden partijen
    • 1a. Overzicht begrotingsvoorstellen - herijkingen
    • 1b. Overzicht begrotingsvoorstellen - nieuw beleid
    • 2a. Budgetoverzicht per product
    • 2b. Budgetoverzicht per taakveld
    • 3. Overzicht reserves en voorzieningen
    • 4. Overzicht investeringen
    • 5. Overzicht incidentele lasten en baten
    • 6. Structurele toevoegingen en onttrekkingen reserves
    • 7. Overzicht servicenormen
    • 8. Onderzoeken doeltreffendheid/doelmatigheid
    • 9. Overzicht benchmarks
    • 10. Geprognosticeerde balans en EMU-saldo
    • 11. Lijst met afkortingen
  • Raadsbesluit
  • Sociale stijging
  • Onderwijs
  • Armoedebestrijding
  • Bevorderen zelfredzaamheid
  • Werk en inkomen
  • Maatschappelijke ondersteuning
  • Jeugdhulp

Sociale stijging

Onderwijs

Talentontwikkeling inclusief toeleiding voorschoolse educatie

Doel: Talentontwikkeling inclusief toeleiding voorschoolse educatie

Wat willen we bereiken

"In Tilburg werken we aan talentontwikkeling van alle kinderen en jongeren, zodat ze opgroeien tot burgers die er bij horen en meedoen in de maatschappij waarin zij leven. Redenerend vanuit de rechten van het kind. Elk kind in Tilburg krijgt een gelijke kans, ongeacht de wijk waarin ze opgroeien, de financiële positie waarin hun ouder(s) zich bevinden of andere omstandigheden." Dit schreven wij in de perspectiefnota 2018 en is tevens in de lijn van de opdracht die de onderwijspartners, de kinderopvangpartners  en de gemeente zichzelf hebben gegeven en vastgelegd in de Lokale Educatieve Agenda (LEA). 2018 is het laatste jaar van de huidige LEA 'Tilburg brengt je verder'. In 2018 starten we met de voorbereidingen voor een nieuwe LEA om het Investeren in de Jeugd voort te zetten en te verbeteren. Uiteraard maken we hierbij de verbinding met het lokale jeugdplan, het op handen zijnde Koersdocument Jeugd(hulp), de Agenda Sociaal 013 en sluiten we aan bij 'Wijk aan zet'.

 

Indicatoren:

Streefwaarde

Van de door de GGD geïndiceerde peuters maakt xx% gebruik van een peutervoorziening

95%

Vanaf 2018 wordt de Wet harmonisatie peuterspeelzalen kinderopvang  van kracht. 2018 is daarom een nieuw startpunt en de de nulmeting voor het gebruik van de Tilburgse peutervoorziening door werkende en niet werkende ouders. De oude cijfers gaven een vertekend beeld van het bereik. Daarom geven we geen overzicht meer van de oude cijfers.

Waar staan we - Wat gaan we doen

Stand van zaken

Activiteiten

Gelijke kansenalliantie
Binnen de Gelijke Kansenalliantie vervult Tilburg een voorlopersrol. In januari 2017 heeft minister Bussemaker zich laten inspireren door te discussiëren met Tilburgse leraren in opleiding en uitgebreid in gesprek te gaan met een aantal deelnemers van Wie wil jij zijn. Gelijke kansen is in brede zin een onderwerp op de LEA-tafel (bijv. de monitoring op overgang PO-VO en acties die daaruit voortvloeien).

Gelijke kansenalliantie
In 2018 starten we met de uitrol van het  zogeheten 'social lab'. Het Tilburgs social lab richt zich op onderzoek en interventies om langs de weg van integrale locatieplannen  de kansengelijkheid te bevorderen.

Peuterplan
Vanaf 1 januari 2018 treedt het peuterplan in werking en hebben we één peutervoorziening, een plek waar je kunt spelen en leren, in Tilburg.  Daardoor ontstaan er meer mogelijkheden om kansengelijkheid te creëren. Doelgroeppeuters en niet-doelgroeppeuters met werkende en niet werkende ouders gaan samen naar de opvang.
Om een goed beeld te krijgen van de kansen en hier een ontwikkelagenda voor te creëren, wordt dit jaar in kaart gebracht hoeveel peuters er met de nieuwe voorzieningen bereikt worden.

Peuterplan
De invoering van één peutervoorziening is een grootse operatie waarbij het aantal uren voor doelgroeppeuters wordt uitgebreid tot 16,5 uur en voor niet doelgroeppeuters tot 11 uur.
Het is onze ambitie dat alle peuters gebruik maken van de peutervoorziening, om samen te leren en te spelen. De GGD en andere partners ondersteunen ons hierin.
Het bereik van de (overgang naar de) nieuwe peutervoorziening wordt in kaart gebracht en zorgvuldig gemonitord.

Klemtoon op Taal
De afgelopen jaren is er fors geïnvesteerd in kwaliteit onder andere via het project 'Klemtoon op Taal'.

Klemtoon op Taal
De ervaringen die we hebben vanuit het project Klemtoon op Taal gaan we ook in de nieuwe peutervoorzieningen borgen en verder ontwikkelen. Hierbij wordt onder andere ingezet op de doorgaande leer- en zorglijn tussen de voorschoolse voorziening en onderwijs, het versterken van de ouderbetrokkenheid en kwaliteit van de pedagogisch medewerker. Met de voorschoolse voorzieningen gaan we het stedelijk Kwaliteitskader vve verder uitvoeren.

Voortgezet onderwijs en MBO
Voor onze VO en MBO-leerlingen is het belangrijk dat de onderwijsinstelling die zij bezoeken weerbaar is. Er liggen uitdagingen om met elkaar in gesprek te blijven en tot actie te komen rondom het thema weerbare scholen. Dit jaar doen we onderzoek naar weerbare scholen en maken we afspraken over de aanpak.

Voortgezet onderwijs en MBO
In 2018 voeren we de plannen uit waarover dit jaar afspraken worden gemaakt nadat het onderzoek naar weerbare scholen is afgerond.  Het plan van aanpak richt zich naar alle waarschijnlijkheid op drie stromen: voorlichting op scholen, repressie bij overtredingen en nazorg.

VO-scholen werken ieder voor zich vanuit hun lumpsumbudget van de rijksoverheid ook aan schoolloopbaanversterking voor jongeren in een kwetsbare positie.

In het kader van een goede start ondersteunen we leerlingen met risico op uitval. Het gaat om jongeren die  vanwege de thuissituatie, met gedragsproblemen of met bepaalde leerbehoefte vaak problemen ondervinden die hun schoolloopbaan in de weg staat. Ook in 2018 ondersteunen we deze jongeren door subsidie voor extracurriculaire activiteiten op school beschikbaar te stellen.

De Rijksmiddelen die we ontvangen voor onderwijsachterstandenbeleid (OAB) worden grotendeels ingezet voor taalinterventies (o.a. kwaliteitsverbetering VVE, zomerscholen, 52 weken taalonderwijs) en een verrijking van het onderwijsprogramma in de impulswijken.

In 2018 maken we toekomstscenarios in verband met de herijking en vindt hierover besluitvorming plaats.

Aandacht voor hoogbegaafdheid
Tilburg neemt deel aan het regionale talentnetwerk dat onder leiding van Plein 013 staat.

Aandacht voor hoogbegaafdheid
In 2018 willen we de talentklas voor hoogbegaafden permanent in Tilburg vestigen.

Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt inclusief aanpak kwetsbare jongeren

Doel: Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt inclusief aanpak kwetsbare jongeren

Wat willen we bereiken

In de duurzame netwerkmaatschappij die ons voor ogen staat gaan wij, samen met anderen, op zoek naar
maatwerkoplossingen voor complexe vraagstukken. Vergrijzing, armoede, opleidingsachterstand,
jeugdwerkeloosheid en veiligheid zijn vraagstukken die om een integrale aanpak vragen en die je niet
alleen en gemakkelijk tackelt. Met onderwijsinstellingen, zorgpartijen, bedrijfsleven, partners uit de veiligheidsketen en partijen die in de leefwereld van jongeren werken richten we ons op het verder terugdringen van het aantal vroegtijdig schoolverlaters met een focus op jongeren in een kwetsbare positie.

Indicatoren:

Streefwaarde

2013

2014

2015

2016

Aantal vroegtijdig schoolverlaters
(zie ook uitgebreide tabel hieronder)

≤ Norm

394

407

382

355

Aandeel niet-westerse allochtone schoolverlaters t.a.v. schooluitval *)

Afname

38%

41%

38,2%

40,0%

*) Het aandeel van de niet-westerse VSV’ers zou op grond van het aandeel in de Tilburgse onderwijsdeelnemers de 23% niet mogen overschrijden. Boven dit percentage is sprake van oververtegenwoordiging.

Voorlopige cijfers Vroegtijdig Schoolverlaters 2015-2016

Onderwerp

Deelnemers

VSV-ers

% VSV

Norm
2015-2016

Onderbouw

5.526

18

0,33%

0,2%

Bovenbouw vmbo

2.600

35

1,35%

1,5%

Bovenbouw havo/vwo

2.767

9

0,33%

0,1%

Totaal voortgezet onderwijs

10.893

62

0,57%

Entreeopleiding (mbo niveau 1)

173

56

32,37%

22,5%

Basisberoepsopleiding (mbo niveau 2)

928

95

10,24%

10,0%

Vakopleiding, middenkaderopleidingen specialistenopleiding (mbo niveau 3+4)

3.413

142

4,16%

2,75%

Totaal mbo

4.514

293

6,49%

Totaal

15.407

355

2,30%

Waar staan we - Wat gaan we doen

Stand van zaken

Activiteiten

Voorkomen voortijdig schoolverlaten
Er is sprake van een gestage afname van het aantal VSV-ers. De inzet van extra leerplicht/RMC-functionarissen die in 2017 gerealiseerd is, draagt naar verwachting bij aan verdere afname.
Het percentage niet westerse VSV-ers blijft structureel rond de 4 % liggen.

Voorkomen voortijdig schoolverlaten
Met de scholen onderzoeken we op welke scholen de uitval voornamelijk plaats vindt en ontwikkelen we een maatwerkaanpak om uitval terug te dringen.

Offensief thuiszittersaanpak
Het aantal thuiszittende leerlingen dat absoluut of relatief ongeoorloofd verzuimd in het VO is in de loop van 2017 gedaald.
Het aantal jongeren wat geoorloofd thuis zit (ziek) is niet bekend. Scholen en ketenpartijen zijn het er over eens dat het hier om een groeiende groep gaat waarvan relatief veel leerlingen kans lopen om VSV-er te worden.

Offensief thuiszittersaanpak
In 2018 maken we afspraken met onderwijsinstellingen, van primair onderwijs tot en met MBO, waarmee we werken aan de doelstelling van het thuiszitterspact zodat in 2020 iedere jongere binnen drie maanden een passende plek heeft.
Daarvoor brengen we volgend jaar eerst de omvang van het geoorloofd verzuim in kaart. RMC/leerplicht ondersteunt hiertoe de scholen in het verbeteren van de verzuimregistratie. Ook onderzoeken we welke interventies mogelijk zijn naast M@zl (een aanpak waarbij scholen advies krijgen van de GGD over zieke leerlingen) om het geoorloofd verzuim verder terug te dringen.

Jongeren in kwetsbare positie
De PRO en VSO jongeren die school verlaten, worden begeleid naar vervolgonderwijs, werk of dagbesteding. Ze worden nog circa twee jaren gemonitord door school.  
RMC is beperkt betrokken bij  deze doelgroep.

Jongeren in kwetsbare positie
We werken een regionaal programma Aanpak kwetsbare jongeren uit waarmee duidelijk wordt wat de rol van het onderwijs is bij deze aanpak (startend een jaar voor schoolverlaten) en hoe de gemeente hierin kan faciliteren.

Programma aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt
Samenwerking tussen gemeente, kennis- en onderwijsinstellingen en arbeidsmarktpartners in de regio Tilburg raakt diverse beleidsagenda’s en krijgt vorm in een breed spectrum aan projecten en initiatieven. Vanuit verschillende domeinen bestaan contacten, van uitvoerend tot bestuurlijk niveau. Tegelijkertijd constateren we een behoefte om beter herkenbaar te maken waar arbeidsmarkt- en onderwijspartners aan werken, scherper in beeld te krijgen waar blinde vlekken zitten en om de agenda onderwijs-arbeidsmarkt te verdiepen. Onze inschatting is dat bestaande beleidsagenda's hiervoor onvoldoende of slechts deels de juiste kaders bieden.

Zie ook de onderwerpen 'Hoger onderwijs' (hieronder) en 'Kennisinfrastructuur' bij Vestigingsklimaat, Economie.

Programma aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt
Samen met partners werken we aan een meerjarige programmatische strategie die bijdraagt aan het aanpassingsvermogen en de innovatiekracht van de bedrijven in onze regio door het tijdig beschikbaar hebben van de juiste talenten. Dit realiseren we door:

  • de thema’s (zoals ondernemerschap, talentontwikkeling en leven lang leren) uit te werken en hier onze onderlinge samenwerking verder op in te richten en waar nodig te versterken;
  • de versterking van doorlopende leerlijnen tussen onderwijs en carrière (verticale integratie), in verbinding met het programma Jeugdwerkloosheidsvrije regio;
  • de aansluiting te realiseren tussen leerlijn / curriculum en vragen uit de arbeidsmarkt op alle onderwijsniveaus (horizontale integratie).

Zie ook de onderwerpen 'Hoger onderwijs' (hieronder) en 'Kennisinfrastructuur' bij Vestigingsklimaat, Economie.

Deltaplan Techniek Tilburg
Naar aanleiding van de geconstateerde opgave om tijdig voldoende goed geschoold technisch personeel in de regio Tilburg beschikbaar te hebben, is besloten om te komen tot een deltaplan techniek. Dit hebben we opgepakt in nauwe samenwerking met onze verbonden partij Midpoint Brabant, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. Een contourenschets van dit deltaplan is klaar evenals een processchets hoe daar te komen. Om de noodzakelijke brede samenwerking op dit onderwerp te bekrachtigen willen we gezamenlijk toewerken naar een uitvoeringsprogramma.

Deltaplan Techniek Tilburg
In 2018 geven we samen met de betrokken partners uitvoering aan het inhoudelijke programma, vanuit een gezamenlijk bekrachtigde organisatiestructuur op drie niveaus: strategie, tactiek en operatie. De vijf hoofdpijlers onder het Deltaplan richten zich op 1) het vergroten van instroom in bèta technisch onderwijs, 2) het bevorderen van de kwaliteit van het bèta technisch onderwijs en de aandacht voor 21st century skills, 3) het behouden en onderhouden van werkenden in de techniek, 4) het stimuleren van vernieuwend werkgeverschap en 5) het benutten van arbeidsreserves. De mijlpalen, doelstellingen en activiteiten bepalen we in gezamenlijkheid.

Vluchtelingenonderwijs
In 2017 hebben we in samenwerking met de OnderwijsGroepTilburg (OGT) een nieuwe aanpak ontwikkeld voor onderwijs aan vluchtelingen. Deze start voor volwassenen met een Taal-Oriëntatie-Participatietraject van 12 weken. Van daaruit stromen vluchtelingen in op diverse niveaus:

  • Analfabeten gaan naar School voor Educatie en Inburgering of een private inburgeraar;
  • Vluchtelingen met MBO 1 of 2 niveau kunnen duaal een taaltraject volgen binnen opleidingen van de OGT;
  • Voor vluchtelingen met MBO 3 of 4 niveau onderzoeken we met alle MBO's de mogelijkheid voor een duaal traject.

Hoogopgeleide vluchtelingen die een WO- of HBO-opleiding willen volgen ondersteunen we in Tilburg via een maatwerkaanpak. Dit hebben we samen met de Stichting voor Vluchteling-Studenten (UAF) vastgelegd in een convenant. Vluchtelingen die een WO-opleiding willen volgen kunnen vooraf een pre-bachelor volgen bij Tilburg University. In beide programma's wordt gewerkt aan de Nederlandse taal, studievaardigheden en het bijspijkeren van Engels en wiskunde. Indien nodig kunnen vluchtelingen zich nog extra voorbereiden op de pre-bachelor via taalschool Fontys, universiteit of private taalschoolstudenten. Ook is additioneel aanbod (taalmaatjes etc.) aanwezig dat vanuit de taalhuizen gerealiseerd kan worden.

Vluchtelingenonderwijs
In 2018 zetten we onze werkwijze voort en sturen we waar nodig bij. Vooralsnog zien wij geen reden om ons beleid en inzet te herzien.

Scholingslening
Tilburg kent sinds 2015 een scholingslening. Deze is bedoeld voor inwoners die een opleiding willen volgen om sneller werk te vinden of om verder te komen op de arbeidsmarkt.

Scholingslening
De voorwaarden voor de Tilburgse scholingslening zijn gunstiger dan het leven lang lerenkrediet dat door het Rijk wordt aangeboden. Daarom zetten we de Tilburgse scholingslening in 2018 voort, met nadrukkelijke aandacht voor het bereik van de doelgroep door inzet op communicatie. Met hulp van uitgebreide monitoring bezien we of aanpassing van de regeling noodzakelijk is.

Aanpak laaggeletterdheid
Vanuit het taalnetwerk (ROC, gemeente, bibliotheek, ContourdeTwern en MST) is in 2017 een vierde taalhuis in Tilburg gerealiseerd. Om de aanpak voor laaggeletterdheid nog verder te brengen stelt de gemeente met de regio een projectplan vast waarin we inzetten op samenwerking met partners om het bereik van laaggeletterden te vergroten.

Aanpak laaggeletterdheid
In 2018 maken we - met regiogemeenten - een start met een laagdrempelig aanbod dat beter aansluit op de vraag van de doelgroep waarbij eveneens aandacht is voor het taalverwekingsmechanisme. Niet iedere laaggeletterde wil of hoeft opgeleid te worden tot een gediplomeerd niveau.

Doorgaande leerlijnen en integrale locatieplannen

Doel: Doorgaande leerlijnen en integrale locatieplannen

Wat willen we bereiken

In de LEA 2015-2018 hebben we met het primair onderwijs en de kinderopvang afgesproken dat er voor iedere schoollocatie een locatieplan wordt opgesteld, waarin een analyse van de locatie wordt gemaakt en waarin een aantal ambities worden opgesteld. Belangrijkste doel van de locatieplannen is dat kinderopvang en onderwijs met elkaar gaan samenwerken om kinderen een doorgaande ontwikkelingslijn aan te bieden. De stip aan de horizon is totstandkoming van een integrale kindcentra in de stad. Minimale ambitie is dat alle scholen en kinderopvangorganisatie een doorgaande ontwikkelingslijn met elkaar hebben afgestemd. We gaan nu het laatste jaar in van de LEA periode en alle scholen leveren in 2018 hun locatieplan aan.

Voor dit doel zijn geen indicatoren beschikbaar.

Waar staan we - Wat gaan we doen

Stand van zaken

Activiteiten

Locatieplannen
In 2017 had 78% van de scholen een locatieplan aangeleverd. Het streven is dat dit 100% wordt. De gemeente verleent alleen subsidie aan de scholen die een locatieplan hebben aangeleverd.

Locatieplannen
We stimuleren de schoolbesturen die nog geen locatieplan hebben opgesteld, deze in 2018 op te stellen. Ook zijn niet alle plannen kwalitatief op het gewenste niveau. Volgend jaar gaan we pogen een kwaliteitsslag te maken zodat alle plannen voldoen.

Verbinding locatieplannen - wijkplannen
Locatieplannen zijn gericht op de school- en kinderopvanglocatie. De verbinding van deze locatieplannen met de wijk kan een impuls gebruiken.

Verbinding locatieplannen - wijkplannen
We willen in 2018 een aansluiting maken tussen de locatieplannen en de wijkplannen (Wijk aan zet). Zowel locatie (gericht op 0 -12 jarigen)- als wijkplannen (gericht op alle inwoners) hebben als doel om in te spelen op de behoefte van de wijkbewoners. Dit gebeurt grotendeels door dezelfde betrokken partijen.

Integraal kindcentrum
Samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang leidt tot een integraal kindcentrum.

Integraal kindcentrum
Kindercampus Oculus (onderdeel van het landelijk experiment Integraal Kind Centrum (IKC)) start, waarin we de verbinding van binnen- en buitenschools leren niet alleen op papier zetten maar ook met onze partners (o.a. onderwijs, kinderopvang, welzijn, sport, wijkteam) daadwerkelijk in de praktijk gaan brengen.

Hoger onderwijs
Hoger onderwijs is binnen het Tilburgse economische en onderwijsbeleid een uiterst relevant thema. De beleidsambities op dit gebied hebben we samen met de instellingen vastgelegd in de beleidsnota Hoger Onderwijs en Studenten Tilburg (HOST). Deze nota kent vijf programmalijnen gericht op positionering als studentenstad, stimulering ondernemerschap, versteviging arbeidsmarkt hoger opgeleiden en benutten ondernemendheid studenten, ondersteuning internationalisering en stimulering kennissamenwerking. In 2017 resulteert deze beleidsinzet onder meer in samenvoeging van de Tilburg Studentenstad-campagne met het citymarketingplatform Ticket to Tilburg, de realisatie van het Ontdekstation, borging van de dienstverlening van het Holland Expat Center South en een nieuwe editie van Night University.

Zie ook de onderwerpen 'Verbeteren aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt' (hiervoor) en 'Kennisinfrastructuur' bij Vestigingsklimaat, Economie.

Hoger onderwijs
In 2018 willen we komen tot besluitvorming over een integrale educatieve agenda voor de periode 2019-2022, waarvan ook de beleidsambities op het gebied van hoger onderwijs een integraal onderdeel zullen gaan vormen. In dat kader gaan wij in samenwerking met de Tilburgse hoger onderwijs instellingen en stakeholders (bijv. Marketing Tilburg en studentenvertegenwoordigers) de programmalijnen en onderliggende activiteiten van HOST actualiseren. Dit vormt tegelijkertijd een belangrijke basis voor de uitwerking in 2018 van de City Deal Kennis Maken.

Zie ook de onderwerpen 'Verbeteren aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt' (hiervoor) en 'Kennisinfrastructuur' bij Vestigingsklimaat, Economie.

Onderwijshuisvesting
Na de zomervakantie van 2017 is de nieuwbouw van de Jozefmavo en het Vakcollege (nu Campus013) in gebruik genomen. Het schoolgebouw van VSO Parcours is buiten gebruik gesteld en overgedragen aan de gemeente. Alle lesactiviteiten zijn nu geconcentreerd op de locatie Generaal Smutslaan.  Er is gestart met werkzaamheden voor aanpassingen van basisschool Yore ten behoeve van kindercampus Oculus.  

Onderwijshuisvesting
Halverwege 2018 is de uitbreiding van Vrije School de Tilliander gerealiseerd. Begin 2018 verhuizen de leerlingen van kindercampus Oculus naar hun aangepaste gebouw. Basisschool Christoffel samen met de Kinderopvanggroep zet de eerste stappen naar een kindercampus. In 2018 nemen we een besluit over de nieuwe plek voor de Nieuwste School.

Masterplan
Met schoolbesturen PO zijn afspraken gemaakt voor het opstellen van een masterplan voor kindgerichte voorzieningen in de wijken. Een eerste aanzet tot dit masterplan is gegeven met de oplevering van onderzoek door Penta Rho naar de gevolgen van leerlingdaling.

Masterplan
In 2018 stellen we met de schoolbesturen en organisaties voor kinderopvang het masterplan kindgerichte voorzieningen in de wijken vast. Ook verkennen we met de schoolbesturen de (on)mogelijkheden van doordecentralisatie of een Integraal huisvestingsplan.

Doordecentralisatie
Met schoolbesturen VO is een verkenning naar de mogelijkheden van doordecentralisatie van de onderwijshuisvestingstaak.

Voor meer informatie over doorlopende leerlijnen rondom cultuureducatie verwijzen wij naar de teksten bij vestigingsklimaat: bevordering van de kwaliteit en de deelname aan cultuureducatie.

Doordecentralisatie
In 2018 nemen we een principebesluit over doordecentralisatie  in het VO.

Totaal product

€ 30.318

100,0%

Wat gaat het kosten - financiën

(x € 1.000,-)

Rekening
2016

Begroting
2017

Begroting
2018

Begroting
2019

Begroting
2020

Begroting
2021

Lasten

36.215

35.469

30.318

29.530

29.444

29.220

Baten

-12.407

-10.067

-11.547

-10.800

-10.664

-10.531

Saldo

23.808

25.402

18.771

18.730

18.779

18.689

Herijkingen
(x € 1.000,-)

Begroting 2018

Begroting 2019

Begroting 2020

Begroting 2021

1. Herijking onderwijshuisvesting

10 N

20 N

20 N

176 N

Deze herijking betreft de kapitaallasten van wettelijk verplichte investeringen voor 2018, die moeten worden opgenomen in het onderwijshuisvestingsprogramma 2018. Het gaat om de volgende huisvestingsvoorzieningen:

  • Uitbreiding van de Vrije School Tiliander: investering van € 806.886,-, planning gereed 1 juli 2018.
  • Vervangende nieuwbouw Willem II college: investering van € 6.230.935,-, planning gereed 1 januari 2021.

2. Harmonisatie kinderopvang peuterspeelzalen

30 N

30 N

30 N

30 N

Op 1 januari 2018 gaat de Wet Harmonisatie Kinderopvang en Peuterspeelzalen in. Dit houdt in dat er per 1 januari 2018 voor alle peuters een kwalitatief goed peuteraanbod beschikbaar is waarin werkende ouders aanspraak kunnen doen op kinderopvangtoeslag en niet -werkende ouders gecompenseerd worden door de gemeente. We voeren een groeimodel in waarbij we de doelgroeppeuters een aanbod doen van 16,5 uur per week en niet doelgroeppeuters 11 uur per week. De beperkte uitbreiding van dit aanbod kost € 30.000,- op jaarbasis.
NB: harmonisatie kan leiden tot frictiekosten. Een bedrag kan hier vooralsnog niet aan gekoppeld worden.

3. DU Voorschoolse voorziening peuters

-

-

-

123 N

In de meicirculaire 2017 is de jaarschijf 2021 toegevoegd aan de decentralisatie-uitkering voorschoolse voorziening peuters, die vanaf 2016 tot en met 2021 jaarlijks oploopt met € 123.053,-.

4. Nominale bijstelling Leerlingenvervoer

4 N

4 N

4 N

4 N

Voor de voorziening Leerlingenvervoer (LLV) wordt net als bij het WMO-vervoer de NEA-index van het voorgaande jaar gehanteerd (0,3%). Dit resulteert in een nadeel van € 4.000,- voor 2018 en verder.

5. Rentewijziging Besluit Begroting en Verantwoording

6.158 V

6.085 V

6.003 V

5.809 V

De regelgeving m.b.t. de toerekening van rente is veranderd. Samen met de keuze om geen rente meer toe te rekenen aan de reserves zorgt dit er voor dat de omslagrente voor Tilburg daalt van 3,5% naar 0%. Hierdoor wordt dit budget naar beneden bijgesteld. Hiertegenover vervalt de rentebaat op het product Financiering en algemene dekkingsmiddelen. Gemeentebreed resulteert dit in een voordeel van € 2,7 miljoen in 2018 oplopend tot structureel € 3,9 miljoen ten gunste van de algemene middelen.

Wat weten we nog meer

 

Kengetallen

Realisatie
2015

Realisatie
2016

Raming
2017

Raming
2018

Aantal beschikkingen leerlingenvervoer

725

755

900

900

Waarstaatjegemeente.nl
Indicatoren:

2013

2014

2015

2016

Absoluut verzuim (aantal per 1.000 inwoners 5-18 jaar)*)

-

-

-

4,48

Relatief verzuim (aantal per 1.000 inwoners 5-18 jaar)**)

-

-

-

38,97

Voortijdig schoolverlaters totaal (VO + MBO)

2,7%

2,8%

-

-

*) Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school.
**) Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is.

Vorige Sociale stijging Volgende Armoedebestrijding

Zoeken