Voorkomen voortijdig schoolverlaten Er is sprake van een gestage afname van het aantal VSV-ers. De inzet van extra leerplicht/RMC-functionarissen die in 2017 gerealiseerd is, draagt naar verwachting bij aan verdere afname. Het percentage niet westerse VSV-ers blijft structureel rond de 4 % liggen. | Voorkomen voortijdig schoolverlaten Met de scholen onderzoeken we op welke scholen de uitval voornamelijk plaats vindt en ontwikkelen we een maatwerkaanpak om uitval terug te dringen. |
Offensief thuiszittersaanpak Het aantal thuiszittende leerlingen dat absoluut of relatief ongeoorloofd verzuimd in het VO is in de loop van 2017 gedaald. Het aantal jongeren wat geoorloofd thuis zit (ziek) is niet bekend. Scholen en ketenpartijen zijn het er over eens dat het hier om een groeiende groep gaat waarvan relatief veel leerlingen kans lopen om VSV-er te worden. | Offensief thuiszittersaanpak In 2018 maken we afspraken met onderwijsinstellingen, van primair onderwijs tot en met MBO, waarmee we werken aan de doelstelling van het thuiszitterspact zodat in 2020 iedere jongere binnen drie maanden een passende plek heeft. Daarvoor brengen we volgend jaar eerst de omvang van het geoorloofd verzuim in kaart. RMC/leerplicht ondersteunt hiertoe de scholen in het verbeteren van de verzuimregistratie. Ook onderzoeken we welke interventies mogelijk zijn naast M@zl (een aanpak waarbij scholen advies krijgen van de GGD over zieke leerlingen) om het geoorloofd verzuim verder terug te dringen. |
Jongeren in kwetsbare positie De PRO en VSO jongeren die school verlaten, worden begeleid naar vervolgonderwijs, werk of dagbesteding. Ze worden nog circa twee jaren gemonitord door school. RMC is beperkt betrokken bij deze doelgroep. | Jongeren in kwetsbare positie We werken een regionaal programma Aanpak kwetsbare jongeren uit waarmee duidelijk wordt wat de rol van het onderwijs is bij deze aanpak (startend een jaar voor schoolverlaten) en hoe de gemeente hierin kan faciliteren. |
Programma aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Samenwerking tussen gemeente, kennis- en onderwijsinstellingen en arbeidsmarktpartners in de regio Tilburg raakt diverse beleidsagenda’s en krijgt vorm in een breed spectrum aan projecten en initiatieven. Vanuit verschillende domeinen bestaan contacten, van uitvoerend tot bestuurlijk niveau. Tegelijkertijd constateren we een behoefte om beter herkenbaar te maken waar arbeidsmarkt- en onderwijspartners aan werken, scherper in beeld te krijgen waar blinde vlekken zitten en om de agenda onderwijs-arbeidsmarkt te verdiepen. Onze inschatting is dat bestaande beleidsagenda's hiervoor onvoldoende of slechts deels de juiste kaders bieden. Zie ook de onderwerpen 'Hoger onderwijs' (hieronder) en 'Kennisinfrastructuur' bij Vestigingsklimaat, Economie. | Programma aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt Samen met partners werken we aan een meerjarige programmatische strategie die bijdraagt aan het aanpassingsvermogen en de innovatiekracht van de bedrijven in onze regio door het tijdig beschikbaar hebben van de juiste talenten. Dit realiseren we door: - de thema’s (zoals ondernemerschap, talentontwikkeling en leven lang leren) uit te werken en hier onze onderlinge samenwerking verder op in te richten en waar nodig te versterken;
- de versterking van doorlopende leerlijnen tussen onderwijs en carrière (verticale integratie), in verbinding met het programma Jeugdwerkloosheidsvrije regio;
- de aansluiting te realiseren tussen leerlijn / curriculum en vragen uit de arbeidsmarkt op alle onderwijsniveaus (horizontale integratie).
Zie ook de onderwerpen 'Hoger onderwijs' (hieronder) en 'Kennisinfrastructuur' bij Vestigingsklimaat, Economie. |
Deltaplan Techniek Tilburg Naar aanleiding van de geconstateerde opgave om tijdig voldoende goed geschoold technisch personeel in de regio Tilburg beschikbaar te hebben, is besloten om te komen tot een deltaplan techniek. Dit hebben we opgepakt in nauwe samenwerking met onze verbonden partij Midpoint Brabant, het bedrijfsleven en onderwijsinstellingen. Een contourenschets van dit deltaplan is klaar evenals een processchets hoe daar te komen. Om de noodzakelijke brede samenwerking op dit onderwerp te bekrachtigen willen we gezamenlijk toewerken naar een uitvoeringsprogramma. | Deltaplan Techniek Tilburg In 2018 geven we samen met de betrokken partners uitvoering aan het inhoudelijke programma, vanuit een gezamenlijk bekrachtigde organisatiestructuur op drie niveaus: strategie, tactiek en operatie. De vijf hoofdpijlers onder het Deltaplan richten zich op 1) het vergroten van instroom in bèta technisch onderwijs, 2) het bevorderen van de kwaliteit van het bèta technisch onderwijs en de aandacht voor 21st century skills, 3) het behouden en onderhouden van werkenden in de techniek, 4) het stimuleren van vernieuwend werkgeverschap en 5) het benutten van arbeidsreserves. De mijlpalen, doelstellingen en activiteiten bepalen we in gezamenlijkheid. |
Vluchtelingenonderwijs In 2017 hebben we in samenwerking met de OnderwijsGroepTilburg (OGT) een nieuwe aanpak ontwikkeld voor onderwijs aan vluchtelingen. Deze start voor volwassenen met een Taal-Oriëntatie-Participatietraject van 12 weken. Van daaruit stromen vluchtelingen in op diverse niveaus: - Analfabeten gaan naar School voor Educatie en Inburgering of een private inburgeraar;
- Vluchtelingen met MBO 1 of 2 niveau kunnen duaal een taaltraject volgen binnen opleidingen van de OGT;
- Voor vluchtelingen met MBO 3 of 4 niveau onderzoeken we met alle MBO's de mogelijkheid voor een duaal traject.
Hoogopgeleide vluchtelingen die een WO- of HBO-opleiding willen volgen ondersteunen we in Tilburg via een maatwerkaanpak. Dit hebben we samen met de Stichting voor Vluchteling-Studenten (UAF) vastgelegd in een convenant. Vluchtelingen die een WO-opleiding willen volgen kunnen vooraf een pre-bachelor volgen bij Tilburg University. In beide programma's wordt gewerkt aan de Nederlandse taal, studievaardigheden en het bijspijkeren van Engels en wiskunde. Indien nodig kunnen vluchtelingen zich nog extra voorbereiden op de pre-bachelor via taalschool Fontys, universiteit of private taalschoolstudenten. Ook is additioneel aanbod (taalmaatjes etc.) aanwezig dat vanuit de taalhuizen gerealiseerd kan worden. | Vluchtelingenonderwijs In 2018 zetten we onze werkwijze voort en sturen we waar nodig bij. Vooralsnog zien wij geen reden om ons beleid en inzet te herzien. |
Scholingslening Tilburg kent sinds 2015 een scholingslening. Deze is bedoeld voor inwoners die een opleiding willen volgen om sneller werk te vinden of om verder te komen op de arbeidsmarkt. | Scholingslening De voorwaarden voor de Tilburgse scholingslening zijn gunstiger dan het leven lang lerenkrediet dat door het Rijk wordt aangeboden. Daarom zetten we de Tilburgse scholingslening in 2018 voort, met nadrukkelijke aandacht voor het bereik van de doelgroep door inzet op communicatie. Met hulp van uitgebreide monitoring bezien we of aanpassing van de regeling noodzakelijk is. |
Aanpak laaggeletterdheid Vanuit het taalnetwerk (ROC, gemeente, bibliotheek, ContourdeTwern en MST) is in 2017 een vierde taalhuis in Tilburg gerealiseerd. Om de aanpak voor laaggeletterdheid nog verder te brengen stelt de gemeente met de regio een projectplan vast waarin we inzetten op samenwerking met partners om het bereik van laaggeletterden te vergroten. | Aanpak laaggeletterdheid In 2018 maken we - met regiogemeenten - een start met een laagdrempelig aanbod dat beter aansluit op de vraag van de doelgroep waarbij eveneens aandacht is voor het taalverwekingsmechanisme. Niet iedere laaggeletterde wil of hoeft opgeleid te worden tot een gediplomeerd niveau. |